Witaj,
Przy pomocy będę sugerował się błędem, który tobie wyskoczył c28. Błąd ten oznacza błędne działanie drugich klapek w przepustnicy, którymi steruje STVA. W tym przypadku może być uszkodzony silniczek STVA lub przewody idące do niego z ECU (słaby kontakt we wtyczce, zwarcie przewodów, przerwane przewody lub przewód). Silniczek STVA jest zamontowany z prawej strony przepustnicy, od razu rzuci się w oczy jako największy element montowany na przepustnicy, najlepiej zlokalizujesz go podnosząc zbiornik i ściągając Air Bag, wówczas kręcąc manetką będą poruszały się pierwsze klapki, te nie ruchome czyli drugie klapki są bezpośrednio połączone z STVA. Silniczek STV podłączony jest do ECU na pinach 1,2,18,19 patrząc na ECU od strony blokady złącz, jest to złącze pierwsze od prawej.
stva1.png
Aby zdiagnozować to wszystko co opisałem wyżej wykonaj kolejno:
1. Sprawdź wtyczkę połączeniową silnika STVA z ECU czy nie jest luźna lub styki są zaśniedziałe.
2. Przekręć stacyjkę na ON i obserwuj czy klapki od drugich przepustnic pracują, powinny otworzyć się na około 95% maksymalnego otwarcia (tą czynność wykonaj po zdjęciu Air Bag i nie odpalaj moto tylko przekręć stacyjkę na on ewentualnie na manetce włącz zapłon ale nie odpalaj moto).
3. Jeśli wyżej wymienione czynności sprawdziłeś i jest dobrze to wykonaj kolejne czynności opisane niżej lub jeśli STVA nie działa sprawdź przewody czy są ok i zmierz je między silniczkiem STVA a komputerem (mierz je omomierzem).
4. Rozłącz wtyczkę od STVA i zmierz oporność na każdym przewodzie od silniczka względem masy, czyli minusa akumulatora. Miernik ustawiony na Omy powinien wskazywać na każdym przewodzie wartość nieskończoności, czyli bardzo duży opór co jest wynikiem poprawnym.
5. Wykonaj pomiary omomierzem między przewodami czarnym a różowym oraz zielonym a czarno białym, omomierz powinien wskazywać jakiś opór na pewno nie wartości nieskończoną.
6. Jeśli wyżej wymienione czynności wykazały wyniki pozytywne jak opisałem to:
a) Przerwane lub zwarte do masy są przewody/przewód.
b) Sprawdź wszystkie połączenia wtyczek STVA i komputera.
c) Podmień od kogoś ECU i sprawdź czy wszystko działa.
7. Jeśli jakieś pomiary z punktu 3 i 4 się nie zgadzają to sprawdź przewody i wtyczki, jeśli to będzie ok to STVA do wymiany. Dla pewności możesz od kogoś podstawić aby być pewnym na 100% że jest twój uwalony.
Jeśli usterka zostanie naprawiona powinno moto podłączyć się pod interfejs diagnostyczny i wyczyścić wartości DTC. Wszystko jest ładnie opisane w manualu. Wyżej wymienione czynności powinieneś dać radę wykonać sam jeśli posiadasz jakieś narzędzia oraz miernik/multimetr. Jak coś zdiagnozujesz daj znać.
Pozdrawiam.