Na co zwrócić uwagę przy kupnie motocykla
: 5 sie 2010, o 10:47
Ze względu na chwilę czasu postanowiłem napisać parę przydatnych rad i wskazówek którymi warto się kierować przy kupnie moto.
Po pierwsze, przeglądając oferty czy to na internecie czy w gazetach czy też innych rodzajach ogłoszeń nie patrzmy tylko i wyłącznie na najtańsze egzemplarze często mimo zapewnień sprzedającego wychodzi tak że do tzw okazji trzeba wiele dołożyć już na starcie aby można było jeździć a wtedy koszt przekracza nawet średnie ceny w klasie. Z drugiej strony warto zbadać najbliższy rynek aby nie jeździć calej polski w oglądaniu moto bo pieniędzy za paliwo raczej nikt nam nie zwróci, w przypadku okazji w dalekiej odległości warto napisać na forum aby ktoś z danego rejonu obejrzał moto.
Jeśli mamy juz upatrzoną konkretną sztukę warto zwrócić uwagę na takie rzeczy jak:
Pierwsza i w sumie najważniejsza sprawa to czy moto posiada wszelkie dokumenty które będą nam potrzebne do rejestracji i czy sprzedający jest właścicielem pojazdu. Sam mialem sytuacje w ktorej niby papiery byly wszystkie a sprzedajacy sprzedawal niby jako kuzyn wlasciciela, przez takie niedopatrzenie przez dlugi okres czasu musialem jezdzic wyjasniac wszelkie niejasnosci przy tym tracac duzo pieniadzy na wyjazdy. Dlatego polecam kazda niescislosc w papierach sprawdzic na policji lub w wydziale komunikacji.
Druga sprawa to juz samo moto czyli jak wyglada i co z nim nie tak.
Wg wielu osob najwazniejszcze czesci w moto to uklad jezdny i silnik wiec to powinno byc w nienagannej kondycji dlatego tez zaczynamy od sprawdzenia silnika. Dobrze jest gdy podczas ogledzin jest on zimny wtedy wiele niepokojacych rzeczy mozna uslyszec zaraz po odpaleniu podczas rozgrzewania, niektore modele w szczegolnosci suzuki i hondy z lat powyzej 2001 charakteryzuja sie nierówną pracą silnika stąd też w tych przypadkach raczej warto się skupić na niepokojących odgłosach lub wibracjach niż nierównej pracy silnika. Jeżeli silnik chodzi ok, nic nie stuka nie rzęźi to warto jest sprawdzić stan oleju, jego kolor ( najlepiej żeby nie był zbyt czarny) i czy na silniku nie ma widocznych wycieków lub czy nie jest zbyt wymyty w celu ich ukrycia. Jeśli jakieś wycieki występują dobrze jest zdiagnozować z której części i dlaczego, niektóre z nich są niegroźne i łatwe do usunięcia. Przy okazji oglądania silnika obejrzyjmy dekle czy nie są malowane lub szpachlowane ponieważ niektóre z nich są wykonane z magnezowych stopów i zle spawanie sprawi że nie wszystko może działać tak jak należy po pewnym czasie.
Gdy okaże się że silnik jest w dobrym stanie to przechodzimy do układu jezdnego, obejrzyjmy dokładnie ramę czy posiada wszystkie oryginalne naklejki, tabliczki i oznakowania czy z każdej strony odcienie w kolorach są takie same i czy nie posiada nieseryjnych spawów lub niepokojących pęknięć. Niektóre modele wychodziły z wadami fabrycznymi i często ramy pękały same od siebie, naprawa wprawdzie jest możliwa ale czasami kosztowna i nie zawsze będzie to to samo co w oryginale dlatego tą część trzeba obejrzeć bardzo dokładnie. Naszą uwagę powinny też przykuć niestandardowo pomalowane ramy czy też polerowane.
Kolejna rzecz to przedni zawias, ustawiając moto bokiem z kierownicą pozostawioną prosto sprawdzamy odległość między przednim kołem a kolektorami lub dołem owiewek, w przypadku plastika powinniśmy tam zmieścić conajmniej 3 palce. Druga rzecz to powierzchnia samych lag musi być gładka i nie powinna posiadać żadnych rys czy też śladów po prostowaniu ponieważ każda nierównośc będzie powodowała wycieki oleju i złą pracę zawieszenia. Jeśli chodzi o tylny zawias warto sprawdzić czy moto nie posiada luzów na wahaczu w którąkolwiek ze stron a także czy koło nie stoi krzywo w stosunku do całego moto.
Jeżeli wcześniej opisane punkty są bez zastrzeżeń to praktycznie można powiedzieć że warto brać moto bo każdą inną część można bez problemu wymienić tanim kosztem. Mimo wszystko aby zminimalizować poźniejsze wydatki lub też całkowicie ich uniknąć musimy sprawdzić także grubość tarcz, to czy nie mają dużego rantu, bicia czy luzów na mocowaniu, obejrzeć ranty kół czy nie posiadają wgięć lub poprawek lakierniczych a także luzu na łożysku główki ramy.
Drugorzędna rzecz to stan owiewek i elementów typu licznki, kierunkowskazy czy lusterka. Dobrze jest gdy te elementy są w oryginalnym Lakierowaniu ( nie malowaniu) i nie posiadają żadnych rys czy śladów spawania. Nie oszukujmy sie jednak bo większośc uzywanych motocykli przezyla wieksze czy mniejsze przygody z matka ziemia i tylko dokladnośc wykonania poprawek lakierniczych zagwarantuje nam ze wszystko bedzie sie trzymac kupy przez dluzszy czas, dlatego nie bojmy sie spawanych czy szlifnietych plastikow bo zawsze po tym mozemy poznac jakie przygody mialo wczesniej moto. Warto takze sprawdzic obtarcia na podnozkach, wydechu czy koncowkach kierownicy ktore moglyby swiadczyc o szlifie. Wszelkie nieoryginalne dodatki podwyzszaja wartosc moto i nie bojmy sie nich jesli sa dobrane z glowa i zestrojone pod motocykl. Stalowe przewody w oplocie, sportowy wydech czy sety podnozkow to drogie a bardzo przydatne dodatki. Nie dajmy sie naciac na hasla sprzedawcy o dodatkach typu tankpad, carbonowe koncowki kierownicy oraz o tym ze motocykl jest po pelnym serwisie bo wg niego beda to kwotowo duze sumy ktore podnosza wartosc moto a my tak czy siak nie posiadajac udokumentowanych wymian w ksiazce serwisowej musimy wymienic podstawowe plyny i filtry aby wszystko dzialalo jak nalezy przez dlugi czas.
Mniej wiecej tyle z rzeczy na ktore warto zwrocic uwage a o ktorych w danym momencie pamietam jesli ktos z was ma cos do dodania to piszcie i dolozymy to do opisu.
Po pierwsze, przeglądając oferty czy to na internecie czy w gazetach czy też innych rodzajach ogłoszeń nie patrzmy tylko i wyłącznie na najtańsze egzemplarze często mimo zapewnień sprzedającego wychodzi tak że do tzw okazji trzeba wiele dołożyć już na starcie aby można było jeździć a wtedy koszt przekracza nawet średnie ceny w klasie. Z drugiej strony warto zbadać najbliższy rynek aby nie jeździć calej polski w oglądaniu moto bo pieniędzy za paliwo raczej nikt nam nie zwróci, w przypadku okazji w dalekiej odległości warto napisać na forum aby ktoś z danego rejonu obejrzał moto.
Jeśli mamy juz upatrzoną konkretną sztukę warto zwrócić uwagę na takie rzeczy jak:
Pierwsza i w sumie najważniejsza sprawa to czy moto posiada wszelkie dokumenty które będą nam potrzebne do rejestracji i czy sprzedający jest właścicielem pojazdu. Sam mialem sytuacje w ktorej niby papiery byly wszystkie a sprzedajacy sprzedawal niby jako kuzyn wlasciciela, przez takie niedopatrzenie przez dlugi okres czasu musialem jezdzic wyjasniac wszelkie niejasnosci przy tym tracac duzo pieniadzy na wyjazdy. Dlatego polecam kazda niescislosc w papierach sprawdzic na policji lub w wydziale komunikacji.
Druga sprawa to juz samo moto czyli jak wyglada i co z nim nie tak.
Wg wielu osob najwazniejszcze czesci w moto to uklad jezdny i silnik wiec to powinno byc w nienagannej kondycji dlatego tez zaczynamy od sprawdzenia silnika. Dobrze jest gdy podczas ogledzin jest on zimny wtedy wiele niepokojacych rzeczy mozna uslyszec zaraz po odpaleniu podczas rozgrzewania, niektore modele w szczegolnosci suzuki i hondy z lat powyzej 2001 charakteryzuja sie nierówną pracą silnika stąd też w tych przypadkach raczej warto się skupić na niepokojących odgłosach lub wibracjach niż nierównej pracy silnika. Jeżeli silnik chodzi ok, nic nie stuka nie rzęźi to warto jest sprawdzić stan oleju, jego kolor ( najlepiej żeby nie był zbyt czarny) i czy na silniku nie ma widocznych wycieków lub czy nie jest zbyt wymyty w celu ich ukrycia. Jeśli jakieś wycieki występują dobrze jest zdiagnozować z której części i dlaczego, niektóre z nich są niegroźne i łatwe do usunięcia. Przy okazji oglądania silnika obejrzyjmy dekle czy nie są malowane lub szpachlowane ponieważ niektóre z nich są wykonane z magnezowych stopów i zle spawanie sprawi że nie wszystko może działać tak jak należy po pewnym czasie.
Gdy okaże się że silnik jest w dobrym stanie to przechodzimy do układu jezdnego, obejrzyjmy dokładnie ramę czy posiada wszystkie oryginalne naklejki, tabliczki i oznakowania czy z każdej strony odcienie w kolorach są takie same i czy nie posiada nieseryjnych spawów lub niepokojących pęknięć. Niektóre modele wychodziły z wadami fabrycznymi i często ramy pękały same od siebie, naprawa wprawdzie jest możliwa ale czasami kosztowna i nie zawsze będzie to to samo co w oryginale dlatego tą część trzeba obejrzeć bardzo dokładnie. Naszą uwagę powinny też przykuć niestandardowo pomalowane ramy czy też polerowane.
Kolejna rzecz to przedni zawias, ustawiając moto bokiem z kierownicą pozostawioną prosto sprawdzamy odległość między przednim kołem a kolektorami lub dołem owiewek, w przypadku plastika powinniśmy tam zmieścić conajmniej 3 palce. Druga rzecz to powierzchnia samych lag musi być gładka i nie powinna posiadać żadnych rys czy też śladów po prostowaniu ponieważ każda nierównośc będzie powodowała wycieki oleju i złą pracę zawieszenia. Jeśli chodzi o tylny zawias warto sprawdzić czy moto nie posiada luzów na wahaczu w którąkolwiek ze stron a także czy koło nie stoi krzywo w stosunku do całego moto.
Jeżeli wcześniej opisane punkty są bez zastrzeżeń to praktycznie można powiedzieć że warto brać moto bo każdą inną część można bez problemu wymienić tanim kosztem. Mimo wszystko aby zminimalizować poźniejsze wydatki lub też całkowicie ich uniknąć musimy sprawdzić także grubość tarcz, to czy nie mają dużego rantu, bicia czy luzów na mocowaniu, obejrzeć ranty kół czy nie posiadają wgięć lub poprawek lakierniczych a także luzu na łożysku główki ramy.
Drugorzędna rzecz to stan owiewek i elementów typu licznki, kierunkowskazy czy lusterka. Dobrze jest gdy te elementy są w oryginalnym Lakierowaniu ( nie malowaniu) i nie posiadają żadnych rys czy śladów spawania. Nie oszukujmy sie jednak bo większośc uzywanych motocykli przezyla wieksze czy mniejsze przygody z matka ziemia i tylko dokladnośc wykonania poprawek lakierniczych zagwarantuje nam ze wszystko bedzie sie trzymac kupy przez dluzszy czas, dlatego nie bojmy sie spawanych czy szlifnietych plastikow bo zawsze po tym mozemy poznac jakie przygody mialo wczesniej moto. Warto takze sprawdzic obtarcia na podnozkach, wydechu czy koncowkach kierownicy ktore moglyby swiadczyc o szlifie. Wszelkie nieoryginalne dodatki podwyzszaja wartosc moto i nie bojmy sie nich jesli sa dobrane z glowa i zestrojone pod motocykl. Stalowe przewody w oplocie, sportowy wydech czy sety podnozkow to drogie a bardzo przydatne dodatki. Nie dajmy sie naciac na hasla sprzedawcy o dodatkach typu tankpad, carbonowe koncowki kierownicy oraz o tym ze motocykl jest po pelnym serwisie bo wg niego beda to kwotowo duze sumy ktore podnosza wartosc moto a my tak czy siak nie posiadajac udokumentowanych wymian w ksiazce serwisowej musimy wymienic podstawowe plyny i filtry aby wszystko dzialalo jak nalezy przez dlugi czas.
Mniej wiecej tyle z rzeczy na ktore warto zwrocic uwage a o ktorych w danym momencie pamietam jesli ktos z was ma cos do dodania to piszcie i dolozymy to do opisu.