Legato motocykle

Zrzutka na funkcjonowanie forum gixxer.pl - sezon 2019!

Hamulce kalkulator

Pytania i problemy dotyczące GSX-R'ów.
Regulamin działu
Zapoznaj się i przekaż uwagi odnośnie
Nowe forum GSXR.PL!

Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez terry » 20 cze 2017, o 20:51

Jako, że mi się trochę nudziło to zrobiłem sobie taki mały excelowy "kalkulator" liczący kilka rzeczy związanych z układem hamulcowym. Może się komuś przyda do zabawy.

Kilka uwag/wniosków na podstawie własnych doświadczeń, niedawnych zabaw ze stworzonym kalkulatorem:
1. Krótszy skok klamki to mocniejsze hamulce. Niestety mniejszy skok klamki oznacza mniejsze przełożenie hydrauliczne i mniejszą siłę jaką można uzyskać na zaciskach przy danej sile na klamce. Dla przykładu skok klamki w przypadku zestawu: zaciski tokico gsxr k7 z pompą 19mm będzie o około 17mm krótszy niż w przypadku pompy 16mm. Siła na zaciskach będzie jednak o ponad 40% mniejsza.
2. Często w GSXR dokonywana jest zmiana zacisków na te od Yamahy. Mają one jednak dużo mniejsze tłoczki, 30-27 zamiast 30-34. W efekcie tego skok klamki na oryginalnej pompie spada o około 1cm, co może być odczuwalne jako "poprawa". Owszem tak może być jednak dotyczy to czucia klamki itp. Siła na zaciskach spada jednak o ponad 20%.
3. Potężny wpływ na czynnik związany z czuciem klamki ma jeden, często niezauważany czynnik. Jest to odległość klocka od tarczy. Jak sobie policzyłem zmiana odsunięcia klocka od tarczy o tylko 0.05mm powoduje zwiększenie skoku klamki (do momentu zaciśnięcia) o prawie 1.5cm :!: 0.05mm to bardzo mało. Wystarczy nierówno zamocowany zacisk - płaszczyzna tłoczków nierównoległa do tarczy, minimalne bicie tarczy (nawet niewyczuwalne podczas hamowania) i pojawi się odczucie miękkiej klamki. Tu polecam jedną rzecz przy montażu zacisków. Nie dokręcać ich od razu, tylko najpierw zacisnąć klamkę. Klocek i tłoczki układają się wtedy równo na powierzchni tarczy. Potem na zaciśniętej klamce dokręcić do tych 30Nm.
4. W GSXR pompa hamulcowa ma odległość pomiędzy osią obrotu klamki i punktem podparcia tłoka pompy równą 16mm. Wystarczy zmiana tej wartości na 19mm, a skok klamki spada o prawie 1cm (mierzone na końcu klamki).
5. Odpowietrzenie. Ilość płynu potrzebna do przepompowania w celu zablokowania hamulców to około 1.2cm3. Teraz wystarczy sobie wyobrazić ile może zdziałać jeden mały pęcherzyk powietrza.
6. Na koniec jedna, może nieoczekiwana rzecz. Zaciski monoblock nie są sztywniejsze od zacisków skręcanych z 2 połówek. W zacisku monoblock łącznikiem są mostki aluminiowe, w zacisku skręcanym stalowe śruby. W temperaturze roboczej zacisku (około 150C) aluminium traci około 50% swojej wytrzymałości, natomiast stal zyskuje od 25% do 30% wytrzymałości w stosunku do temperatury pokojowej. Oczywiście w głównej mierze dotyczy to zacisków OEM, gdzie monoblock to głównie marketing. Są oczywiście zaciski monoblock o wysokiej wytrzymałości, ale ich cena to od 5000$ w górę. http://stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/monobloc-vs-2pc-calipers

Plik Excela z kalkulatorem, który sobie zrobiłem:
brakes.zip

W kalkulatorze dodane są dane 5 najczęściej stosowanych pomp hamulcowych oraz 4 zacisków OEM oraz 2 zacisków od Brembo. Można dodać swoje. Można podać takie dane wejściowe jak:
- odległość klocek - tarcza
- odległość osi obrotu klamki od punktu oparcia tłoka pompy
- długość klamki hamulcowej
- odległość na klamce gdzie trzymamy palce ;)
- siłę jaka działa na klamkę
- wybrać do porównania zestaw zaciski-pompa

Część komórek jest zablokowana, chodzi tylko o to, żeby nic się nie popsuło przypadkiem. Całość jest in English ale ja ten język z przyzwyczajenia stosuję do "obliczeń".
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
terry
Nowy
Nowy
 
Posty: 44
Dołączył(a): 9 kwi 2016, o 08:26
Motocykl: 750 k7
Imię: Piotr
Skąd: Wawa

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez MaciejX » 20 cze 2017, o 22:14

no kurde szacun stary, fajnie to opisałeś i to policzyłeś i wszystko naprawdę ma sens i nawet zgadzałbym się z tym że na zaciskach yamahy (nie wiem na ile jeszcze klocki się ułożą) ale mam wrażenie że hamulec jest ciut słabszy niż na suzukowych zaciskach, oczywiscie do momentu rozgrzania bo później to już klamka robi się tak miękka że na chińskiej klamce nie idzie baaardzo mocno zahamować dwoma palcami, na oryginalnej klamce ten niepożądany efekt jest ciut mniejszy. Ale do sedna mojej rozkminy, już mówię sobie ma to sens i wina jest pewnie w tarczach bo skoro piszesz że skok klocków 0,05mm przekłada się na 1,5cm na klamce to miałbym odpowiedź na moje i pewnie wielu innych problemy, zwyczajnie tarcze wraz z przebiegiem dostają jakiegoś minimalnego bicia i oddalają klocki przez to klamka tak wpada, bo ja po kupnie gixa i rozmowach ze znajomym mechanikiem on zasugerowal wlasnie krzywe tarcze i faktycznie były minimalne odchyły ale to podprostowałem i oczywiscie bez rezultatu, ale ok przyjmijmy nawet krzywe mocowanie lub same tarcze (oczywiscie bicia na kierownicy żadnego nie ma) i że oddalają się klocki klamka mocno wpada, wszystko ok Ale !!! dlaczego po mocny rozgrzaniu hamulców nawet na postoju 20 naciśnieć z rzędu klamka jest tak miękka że dochodzi nawet na oryginalnej klamce do samej manetki, gdzie na zimnym hamulcu trzeba by chyba być pudzianem żeby tak mocno nacisnąć klamke. A do tego dodam że na zaciskach z yamahy tłoczki pracują lżej niż w zaciskach tokico, no i jest monoblok gdzie mowisz jest bardziej podatny na odkształcenia i że to zwykły pic na wode, a teg efektu nie ma czy zimny czy gorący hamulec jest taki sam twardy. I jeśli wiesz to proszę weź mi to wytłumacz bo za cholere tego nie rozumiem.
Avatar użytkownika
MaciejX
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 15 mar 2015, o 11:01
Motocykl: GSX-R 1000 K5
Wymarzony motocykl: RC213V
Imię: Maciej
Skąd: Mrągowo

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez kwas » 20 cze 2017, o 22:23

Maciek ja rozmawiałem z chłopakiem który ma k9 750 od nowości i on mi mówił że z hamulcem w gsxr zawsze był problem nawet jak miał wszystko nowe z salonu. Popatrzmy na honda kawasaki yamahe tam nie ma takich problemó nawet przy dużych przebiegach. Terry fajnie to policzył ale moim zdaniem z gsxr jest dużo czynników które się nakładają na problem z tymi hamulcami i tym się powinni już dawno zająć bo moim zdaniem to jest jeden z ważniejszych aspektów motocykla.
ObrazekObrazekObrazek
Yamaha YZF R6 RJ05 -----> Suzuki GSX- k8 750------> Yamaha MT09

Obrazek
Avatar użytkownika
kwas
 
Posty: 1034
Dołączył(a): 28 sie 2011, o 17:18
Motocykl: Yamaha MT-09
Imię: Michał
Skąd: RTA

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez terry » 21 cze 2017, o 12:37

MaciejX napisał(a):I jeśli wiesz to proszę weź mi to wytłumacz bo za cholere tego nie rozumiem.


Dokładnie tego chyba nikt nie wie. Może problem jest związany z tym, że części: zaciski i pompa, które stosuje Suzuki mają taką sobie kontrolę jakości. Raz porównywałem nowe motocykle z takimi samymi zaciskami, tokico i brembo, pomiędzy suzuki, honda i kawasaki, no i suzuki miało odczucie hamulców najgorsze. A niby części te same. Sam kalkulator zrobiony jest przy założeniu, że wszystko pod względem wykonania jest ok i może stanowić taką bazę żeby się mniej więcej zorientować czego można się spodziewać po różnych konfiguracjach. Ja zmierzyłem sobie kontrolnie wszystko u siebie i się w zgadza (oczywiście z pewną dokładnością).

Na zagranicznych forach czytałem, że z zaciskami tokico jest tak, że albo się trafi ok albo do kitu. Ja u siebie po zmianie pompy na Accossato 19x19 hamulce mam ok. Skok jest normalny, klamki nie dociągnę do manetki ani przed jazdą ani po. A zagrzewałem te hamulce już tak, że kiedyś się o tarczę oparzyłem i mam małą bliznę po tym.

Jeszcze jedno pytanie z ciekawości. Używałeś tych blaszek pomiędzy klockiem a tłoczkami? One są tak zrobione, że jeden tłoczek opiera się częściowo o blaszkę a reszta wisi w powietrzu. U mnie powodowało to bardzo duże zmiany w skoku klamki podczas jazdy, po prostu się ten tłoczki zawieszały. Nierówne oparcie powodowało, że były trochę przekoszone. Po wywaleniu blaszek miałem bardzo dużą poprawę, tzn. klamka zachowywała się już jednorodnie bez dziwnych zmiękczeń i utwardzeń.
terry
Nowy
Nowy
 
Posty: 44
Dołączył(a): 9 kwi 2016, o 08:26
Motocykl: 750 k7
Imię: Piotr
Skąd: Wawa

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez MaciejX » 21 cze 2017, o 13:13

ja nie mialem tych blaszek jesli były to ktos juz je wywalił przede mną, miałem tylko wiadomo tą z tyłu klocków blaszkę ale miedzy tloczkami a klockiem nie mam nic. ani w yamahowych ani suzukowych zaciskach,
Avatar użytkownika
MaciejX
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 15 mar 2015, o 11:01
Motocykl: GSX-R 1000 K5
Wymarzony motocykl: RC213V
Imię: Maciej
Skąd: Mrągowo

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez terry » 21 cze 2017, o 14:56

W takim razie trzeba ufundować dużą flaszkę temu, kto dokładnie rozwikła suzukowe hamulcowe wariacje.
terry
Nowy
Nowy
 
Posty: 44
Dołączył(a): 9 kwi 2016, o 08:26
Motocykl: 750 k7
Imię: Piotr
Skąd: Wawa

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez MaciejX » 28 cze 2017, o 07:45

Fajny film o hamulcach gość tłumaczy zależności czyli to co Ty Terry tylko obrazkowo hehe https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... 6B6JFr1G08
Avatar użytkownika
MaciejX
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 15 mar 2015, o 11:01
Motocykl: GSX-R 1000 K5
Wymarzony motocykl: RC213V
Imię: Maciej
Skąd: Mrągowo

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez QH1 » 30 cze 2017, o 18:42

Od dwoch lat miałem problemy z heble w L4 ... jezdzilem na RBF 660.
Wymieniałem płyn juz co torowanie. W końcu wymieniłem tez pompę z brakinga na rcs. Oczywiscie stalowy oplot. Tarcze brakinga.
No masakra. Pierwsze dwa kolka na torze hamulec rósł. Dwa trzy kolka ok i potem miękka zagotowany dupa a w przypadku krótkiego postoju zero hebla. Wyścigi na brnie masakra ...

Wymiana płynu od góry, od dołu nie pomogła. Wymiana pompy nie pomogła. Wymiana zbiorniczka tez.
W końcu obejrzałem te hujowo monobloki brembo. Nawiert przewodu i odpowietrzania pod katem prostym ... Nosz kurna. To ja idę tam gdzie łatwiej a co dopiero płyn ...

Rozebrałem wszystko. Miałem zalany bez ray prawie czysty jak woda. A z zacisku ... wylałem osranego, starego spienionego RBF. Siedział tam od początku wszystkie ostatnie zmiany. Nawet nie wyciekał jak zacisk postawiłem do góry nogami. Dopiero tłoczka sprężarka i te sprawy. Skręciłem napełniam to zaś problem ... ale odpowietrze będzie malina. Heble super ale wymiana płynu to demontaż całego okładu i opróżnianie zacisku. Inaczej szkoda wymieniać.

BTW: na poprawę hamulców wcale nie trzeba od razu wiele kasy. Najwiecej dają... porządne klocki, No Oczywiscie oplot, potem dopiero pompa, tarcze i zaciski na końcu. Tak to wyglada.
Avatar użytkownika
QH1
 
Posty: 601
Dołączył(a): 15 gru 2015, o 20:32
Motocykl: GSXR 1000, S1000RR,EXC450
Wymarzony motocykl: najszybszy na torze ;)
Imię: Marcin
Skąd: Wrocław

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez MaciejX » 3 lip 2017, o 06:53

no widzisz a ja gdy rozebrałem swoje zaciski też spodziewałem sie syfu, a płyn jak i całe wnetrze zacisku pod tłoczkami było czysciutkie a płyn świeży także to moze zależy od konstrukcji zacisków bo u mnie było mega czysto a myślę że byłem pierwszy który tam zaglądał. a klamka jak wpadała po rozgrzaniu tak nadal było bez żadnej różnicy, a po zmianie zacisków całe zło zniknęło i teraz jakbym nie zapier... tak klamka zawsze twarda i dozowalna, zobaczymy jeszcze za tydzien w warunkach trudnych bojowych na poznaniu ale nie przewiduje jakichś większych problemów z hamulcami.
Avatar użytkownika
MaciejX
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 15 mar 2015, o 11:01
Motocykl: GSX-R 1000 K5
Wymarzony motocykl: RC213V
Imię: Maciej
Skąd: Mrągowo

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez Kenet » 4 lip 2017, o 00:32

Zaciski w gixach to badziewie.
Obrazek
Avatar użytkownika
Kenet
 
Posty: 461
Dołączył(a): 4 gru 2014, o 18:29
Motocykl: VT 600 '90
Wymarzony motocykl: RSV4 i EXC 300
Imię: Michał
Skąd: Warszawa

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez MrTrash » 16 lip 2017, o 23:58

Znalazłem gdzieś info, że zaciski monoblocki od litra K9-L1 powinny podejść zamiast ori do 750 K8 i innych. Pomogłoby to rozwiązać problem miękkiej klamki podobnie jak monoblocki z RN12? Podobno klamka twardsza, a siła hamowania lepsza od tych z R1. Jaka jest średnica tłoczka w monoblockach Tokico? Ma to sens?
I drugie pytanie. Czy winą miękkiej klamki może być delikatnie bijąca tarcza? Mam takie odczucie, że gdy hamuje już przy małej prędkości czuć coś takiego jakby hamulec trzymał i popuszczał w jednym miejscu co obrót koła. Jest to objaw krzywej tarczy? Przy mocnym hamowaniu przy większej prędkości nie jest to zauważalne, nic nie bije na kierze, nie miota.
Avatar użytkownika
MrTrash
 
Posty: 174
Dołączył(a): 26 sie 2016, o 22:35
Motocykl: GSX-R 750 K8
Wymarzony motocykl: Jest :D
Imię: Tomasz
Skąd: Zamość

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez MaciejX » 25 lip 2017, o 09:10

zrób sobie proste urządzenie przykręć do lagi i sprawdz kręcąc kołem czy tarcza ma bicie, bo jeśli ma delikatne to przez to oddala Ci tłoczki i wtedy pierwsze hamowanie bedziesz miał takie że mocniej bedziesz musiał wcisnąć klamkę. co do zacisków monoblokow brembo suzuki, to ostatnio u kumpla macałem w L1 600 i klamka była miekka ale nie tak miekka jak na zaciskach tokico. ale co do samej jazdy sie nie wypowiem bo jeździłem lajtowo chwile pare razy i nie zwracałem uwagi na hamulce
Avatar użytkownika
MaciejX
 
Posty: 1779
Dołączył(a): 15 mar 2015, o 11:01
Motocykl: GSX-R 1000 K5
Wymarzony motocykl: RC213V
Imię: Maciej
Skąd: Mrągowo

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez MrTrash » 25 lip 2017, o 15:39

MaciejX napisał(a):zrób sobie proste urządzenie przykręć do lagi i sprawdz kręcąc kołem czy tarcza ma bicie, bo jeśli ma delikatne to przez to oddala Ci tłoczki i wtedy pierwsze hamowanie bedziesz miał takie że mocniej bedziesz musiał wcisnąć klamkę. co do zacisków monoblokow brembo suzuki, to ostatnio u kumpla macałem w L1 600 i klamka była miekka ale nie tak miekka jak na zaciskach tokico. ale co do samej jazdy sie nie wypowiem bo jeździłem lajtowo chwile pare razy i nie zwracałem uwagi na hamulce

Właśnie jak wrócę do Polski mam zamiar zmierzyć je miernikiem zegarowym.
A co do zacisków to chodzi mi o monoblocki tokico z litra k9, nie brembo jakie maja 600/750 od 2011. W sumie odpowiedz na swoje pytanie znalazlem w pliku wstawionym przez terrego, wczesniej to przegapilem. Po zmianie zacisku skok klamki zmniejszy sie o 3mm, a sila na zacisku zmniejszy sie tylko o 6%.
Prawdopodobnie bede musial myslec nad wymiana tarcz na nowy sezon, a szkoda bo te nawet nie wygladaja na ruszone.
Avatar użytkownika
MrTrash
 
Posty: 174
Dołączył(a): 26 sie 2016, o 22:35
Motocykl: GSX-R 750 K8
Wymarzony motocykl: Jest :D
Imię: Tomasz
Skąd: Zamość

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez JLZ » 26 lip 2017, o 23:32

Dorzucę coś użytecznego do tematu, z zagranicznego forum Gixa:

WERA forum:

"When you design a hydraulic system it's important to have good feedback from the lever as to how much lever force to apply to achieve a desired braking rate. Having good feel, sensitivity and control is the major factor influencing braking quality.

The main factor in designing good braking modulation characteristics is the ratio of the total area of the caliper pistons to the area of the master cylinder.

The Panigale calipers have a total piston area of 5655 sq. mm and has a master cylinder area of 201 sq. mm. This gives a hydraulic ratio of 5655/201 = 28.1.

The RCS brake master cylinder has an area of 284 sq. mm. Used with the Panigale calipers you get an hydraulic ratio of 5655/284 = 19.9.

A general design rule-of-thumb for twin rotor brake systems is as follows:

30:1 - soft feel
27:1 - sweet spot for design
23:1 - firm feel
20:1 - wooden feel

2009 GSXR1000 calipers = 6459.11

(4) 30mm pistons = 4 x 706.86 = 2827.43
(4) 34mm pistons = 4 x 907.92 = 3631.68

2827.43 + 3631.68 = 6459.11

Brembo 19x18 = 283.53

6459.11 / 283.53 = 22.78

OEM GSXR set up, I guess that put us at almost Firm Feel... ~19mm MC

Let's see what we can get from a 16mm Master = 201.06 Yamaha R6R
6459.11 / 201.06 = 32.12

That put us at way too soft..."

I have a Brembo 19x18 and R1/R6R calipers and it's too firm. WSB bikes have 19x18 MC and the high end Brembo calipers have 34 / 34 or bigger pistons...


od razu dodam pytanie, czy wiecie może jaka jest całkowita powierzchnia tłoczków w heblach od SRADa 600?
Avatar użytkownika
JLZ
Nowy
Nowy
 
Posty: 23
Dołączył(a): 10 maja 2017, o 22:06
Motocykl: SRAD 600 99'
Wymarzony motocykl: Gix 750 k4/k5
Imię: Jan
Skąd: 0-22.com

Re: Hamulce kalkulator

UNREAD_POSTprzez MrTrash » 13 sty 2019, o 21:48

Trochę odświeżę temat, bo naszło mnie pytanie i niekoniecznie jestem w stanie wywnioskować to z postów. Jaka ori pompa będzie miała mniejszy skok, tzn. będzie "twardsza", 3/4" czy 11/16"? Mam dwie pompy 11/16 czyli jakies 17,5mm i na obu klamka wydaje się miekka chociaż siła hamowania wcale nie jest taka zła, niestety wolę kiedy nie muszę wciskać klamki do manetki żeby zahamować. Czy wymiana na 3/4 = 19mm poprawi mi czucie klamki? Oczywiście jeśli już zmieniać to na taką po akcji serwisowej, czy takie są dostępne?
Avatar użytkownika
MrTrash
 
Posty: 174
Dołączył(a): 26 sie 2016, o 22:35
Motocykl: GSX-R 750 K8
Wymarzony motocykl: Jest :D
Imię: Tomasz
Skąd: Zamość

Następna strona

Powrót do Ogólnie o GSX-R



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości

cron