theyahoo pisze: ↑25 wrz 2019, o 21:24
Witam ponownie Gixerowców
Szanowni koledzy i koleżanki.
Chcę oddać do mechanika świerzo zakupionego Gixa 2007 750 w celu sprawdzenia jego kondycji. Ze względu że u mnie na bakier z mechaniką - wiedza bardzo ogólna - bardzo Was proszę o wskazówki co Waszym zdaniem powinienem zlecic.
Zależy mi na potwierdzeniu stanu technicznego - tzn. kondycja silnika + geometria. Cześci eksploatacyjne to oczywista sprawa że są i się zużywają.
Z góry dzięki za wszelkie podpowiedzi.
Pozdrawiam!
Tak na szybko w podpunktach ci napiszę co robię ja jak ide kupować moto. Dłubie przy autach od lat a na motocykle można to w pewnym sensie przenieść.
1. Zanim zapalę dotykam DOSŁOWNIE miejsca newralgiczne podatne na jakieś dzwony. (ograniczniki kierownicy, kolektor wydechowy, obydwie felgi, lagi, chłodnice, sety) Te elementy się nie gną od samych kamieni a ich mocowania też nie pękają od naporu powietrza
2. Sprawdzam czy przedni i tylny zawias chodzi płynnie i nie przycina się (jeśli coś nie tak to może świadczyć o uszkodzeniu)
3. Oglądam czachę i wszystkie plastiki z zewn i od środka, każdą srubkę, ślady jakiejkolwiek ingerencji z zewn o ile właściciel o tym nie powiedział cześniej.
3.a sprawdzam czy nie ma żadnych wycieków, nieszczelności itp.
4. Sprawdzam stan i rocznik opon i jak wygląda zadupek od spodu, jak ktoś jarał gumę jak jebnięty to na zadupku są ślady praktycznie nie do usunięcia. A opony ci powiedzą czy chłop dawał czadu czy nie, chyba że je wymienił
4.a Sprawdzam stan napędu łąńcuch + zębatki czy nie są ścięte a łańcuch czy nasmarowany, czysty, nie uszkodzony. Najlepiej jakbyś miał dwa stojaki do moto.
5. Sprawdzam czy tarcze nie mają luzów na nitach i czy nie mają rantów.
6. Sprawdzam jak chodzi na sucho klamka sprzęgła i hamulca
7. Oglądam DOKŁADNIE ramę motocykla szczególnie w okolicach głowki ramy, mocowań silnika i wahacza. Każdy spraw, śrubkę, mocowanie. Ten punkt w sumie jest krytyczny bo o ile owiewki wymienisz to uszkodzona rama to mina i już nie opłacalny zabieg.
8. Sprawdzam poziom płynów w moto (olej, płyn hamulcowy przód tył, chłodniczy) i czy nie ma "masła" pod korkiem oleju.
9. Sprawdzam napięcię akumulatora
10. Palimy ! teraz zaczyna się słuchanie rozrządu, zaworów itp nie zabardzo jestem w stanie ci opisać co i jak ale rozrząd nie powinien dzwonić / terkotać xD a zawory stukać klikać nie wiem jak to ci mam opisać. Zarówno na zimnym i na ciepłym motocykl ma ładnie chodzić i odpalać bez problemów.
11. Sprawdzam ładowanie akumulatora
12. Sprawdzam czy wszystkie światła działają
Jeśli wszystko jest ok i nie wzbudza zastrzeżeń warto zapytać sprzedającego czy możesz się przejechać ewentualnie zostaw całą kwotę zastawu ja tak zawsze robię i nie miałem nigdy problemów.
W czasie jazdy trzeba sprawdzić czy biegi wchodzą w górę i w dół bez zgrzytów, czy sprzęgło nie ślizga, czy nie ma jakiś dziwnych dźwięków, wibracji, czy motocykl płynnie się rozpędza, czy mam moc odpowiednią do swojej pojemności, czy trzyma temperaturę roboczą, jak sie zachowuje przy większych mniejszych prędkościach.
To chyba tyle co mi przychodzi do głowy jak coś to pytaj,