TPS i C12

Wszystko na temat GSX-R 1000.
Regulamin forum
Zapoznaj się i przekaż uwagi odnośnie
Nowe forum GSXR.PL!
boombel
Nowy
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: 30 mar 2016, o 17:54
Motocykl: GSXR 1000 K8
Wymarzony motocykl: GSXR
Imię: boombel
Skąd: Wrocław

TPS i C12

Nieprzeczytany post autor: boombel » 20 maja 2016, o 21:46

Hej,

Spotkał mnie przykry problem w moim Gixie 1000 K8, który kupiłem niedawno.
Silnik potrafi zgasnąć na jałowych obrotach (w okolicach 1200, choć to na oko), następnie występuje problem z odpaleniem, trzeba próbować parę razy przekręcać kluczyk.
Pomaga też lekkie dodanie gazu, wtedy silnik spali coś dziwnego, zrobi głośniejszy wybuch niż normalnie, ewentualnie coś się w silniku przemieści wydając nienormalny dźwięk i za kolejna próbą odpali.
Dodam że jazda "na gazie" (w tym pozytywnym znaczeniu) nie stanowi problemu, silnik się kręci równo i szybko.

Podczas próby odpalania na jednej z wrocławskich krzyżówek udało mi się dostrzec błąd układu wtryskowego FI, niestety po włączeniu trybu serwisowego nie było po nim śladu.
Pomyślałem że winny może być TPS, ale pod domem kreska była w środkowym położeniu nie było problemu, moto nie chciał zgasnąć (ciepły silnik).

Później wyjechałem nim w celu reprodukcji błędu i analizy zachowania pozycji TPS. Zaobserwowałem, że TPS czasami pokazuje, bez dodania gazu, dolną kreskę (nie prawidłowe ustawienie), a czasami prawidłowo środkowe położenie. Nie jestem w stanie wyznaczyć korelacji precyzyjnie, ale wydaje mi się, że błędne odczyty zaczynają się gdy silnik się dobrze rozgrzeje. Obserwację potwierdziły dotychczasowe eksperymenty: środkowa kreska - nigdy nie zgasł; dolna kreska - po chwili gaśnie. Udało mi się również ustalić, że pojawiający się się kod błędu C12 (pozycja wałka rozrządu) występuje po sekwencji nieudanych odpaleń.

Postanowiłem spróbować wyregulować TPS, jednak wymaganie klucza/śrubokręta TORX postawiło dla mnie zbyt wysoką poprzeczkę.

Drodzy Forumowicze pytania do Was:
Jak duża szansa jest, że problemem jest po prostu źle ustawiony bądź uszkodzony TPS?
Czy to normalne, że po paru próbach odpalenia czujnik pozycji wałka rozrządu daje zły odczyt?
I w sumie najbardziej intrygujące mnie pytanie: czy dziwny dźwięk wybuch i przestawiania się elementów silnika po paru nieudanych odpaleniach jest normalny? (po odpaleniu nie występuje, przy odpalaniu normalnym też nie, tylko przy próbie odpalania po autonomicznym zgaśnięciu).

Pozdrawiam,
boombel

Awatar użytkownika
chudy21
Posty: 550
Rejestracja: 8 cze 2015, o 18:58
Motocykl: Dzikser 750 k4
Wymarzony motocykl: s1000rr
Imię: Albert
Skąd: ddz

Re: TPS i C12

Nieprzeczytany post autor: chudy21 » 20 maja 2016, o 23:02

Może właśnie czujnik położenia walka rozrządu padł, i cyrki się dzieją
"Życie jest jak gówno na kole - raz jesteś na górze raz na dole"

boombel
Nowy
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: 30 mar 2016, o 17:54
Motocykl: GSXR 1000 K8
Wymarzony motocykl: GSXR
Imię: boombel
Skąd: Wrocław

Re: TPS i C12

Nieprzeczytany post autor: boombel » 25 maja 2016, o 21:00

Hej,

Temat ogarnięty. Padnięty był czujnik położenia wału (impulsator).

Pozdrawiam

zembrzu3
Nowy
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 19 maja 2019, o 15:29
Motocykl: Suzuki GSXR 1000 L4
Wymarzony motocykl: Suzuki GSXR 1000 L4
Imię: Przemek
Skąd: Łódź

Re: TPS i C12

Nieprzeczytany post autor: zembrzu3 » 29 maja 2019, o 00:07

Cześć, ile kosztowała cię naprawa - części + robocizna? Czy naprawa jest do samodzielnego wykonania?

ODPOWIEDZ